onsdag den 19. januar 2022

Dyr på biotoppen i Nørre Aaby, Fyn- Marianne

I uge 2 var jeg med "mine" vuggestuebørn en tur ud for at undersøge skoven omkring Realskolen. Dette for at undersøge, om jeg kunne finde mit biotop der. Dette blev gjort ud fra vidensformerne dialogisk viden og kropslig viden, med Kjeld Fredens i baghoved. Børn lærer med kroppen, så det skulle min gruppe også. Vi talte om det vi så, og alle børnene havde helt styr på muldvarpeskud. Så nu gik jagten ind på muldvarpen, hvilket forgik ved at rode i skudende for at se, om den kom op. Vi snakkede om, hvad mon muldvarpen spiser, nogen mente jord, hvilket jo gav sig selv, når der var jord foran muldvarpens dør 😁. Men da vi havde undersøgt jorden omkring skuddet og fundet flere regnorme, kom vi frem til, at det nok var dem Muldvarpen spiste. Da vi kom længere ind i skoven, var der en kæmpe stak jord, som måske kunne være et muldvarpeskud? Det mente en af børnene dog ikke det var. "Den er da alt for stor, Marianne" og det kunne jeg kun give hende ret i. Men det var sjovt at kravle op og rutsje ned af den, lidt ligesom Muldvarpen kravler ..

1-2

  
muldvarpeskud &regnorme
Billedet af en muldvarpe var et vi fandt på telefonen, så børnene kunne se hvordan muldvarpen egentlig så ud, nu vi ikke fandt én den dag. 

Under en masse blade i skoven fandt børnene omkring 30 sneglehuse. Vi tjekkede om der boede nogen i husene, inden vi tog dem med hjem. De var tomme alle sammen, så vidt vi kunne se, så vi tog nogle stykker med hjem, for at vise dem til de andre børn. Her er det så ,
at jeg burde have tænkt katalog viden ind i vores tur til skoven. For
jeg havde ikke viden om snegle, udover at jeg tænkte at vi kun skulle tage de tomme sneglehuse med hjem og undersøge. Påvej mod vuggestuen kommer vi forbi en vandpyt, som vi selvfølgelig skal lege frøer i. Sneglehusene får også lidt vand i marmeladeglasset, så jorden kan vaskes af dem. Da vi lander i vuggestuen er der 2 snegle, som kravler op langs kanten 🐌🤦. Dem sætter vi i vores jordbærbed i vuggestuen. Det er så fordi snegle, de går i hi i deres sneglehus og laver en dør af kalk. Så vi kunne ikke se, at der boede nogen i huset.

Derudover har jeg selv været på jagt i flere timer. Jeg finder ikke meget, med lidt forskellige hvirvelløsedyr kom under min micro fi og en forstørrelsesglas-app. Det var ikke alle, jeg kendte navnet på, men fik hjælpe fra iNaturalist-app'en.
4
Løbebillen
5

Tusindben
6

Bænkebidere
7

Agersnegl
8
Fuglerede sandsynligvis en krage 
9
En meget meget lille edderkop, som her ses ved siden af min kuglepen 

10

Spor efter et dyr det kunne være et mosegrisehul, da det ikke er så dybt, men derimod fordeler sig i gange  
Det tog mig flere dage at finde dyr og spor. Men i dag tog jeg forskellige planter, mos og en fantastisk flot sten med mos på, med hjem. Det resulterede i en fest på bakken😀







Henvisning: 
Ejbye-Ernst, N. &Stokholm, D. (2015). Vidensformer og hukommelsesformer. I: N. Ejbye-Ernst &D. Stokholm (rød.). Natur og udeliv- uderummet i pædagogisk praksis (s. 53-67). Hans Reitzels forlag  


3 kommentarer:

  1. Hej Marianne. Var lige forbi din blog. Fin biotop du har fundet, dejligt at den er tæt på og at du kan benytte området i forbindelse med dit arbejde:-) Super med inddragelse af teoretiske begreber i dine refleksioner over praksis, det giver god mening. Glæder mig til at høre mere om dyrespor og måske lidt mere om planterne på din biotop. Jeg kan anbefale PlantNet appen til det. Super med skitse og den lille video af bænkebidere i forskellige aldre. vh ib

    SvarSlet
  2. super dejlige billeder af børnene, og heldigt med et billede af en muldvarp.. Hvordan har du fået uploaded en video, jeg har prøvet, men den vil ikke afspille den..

    SvarSlet
  3. Halløj😉
    Ja, jeg er heldig at kunne låne nogen gode modeller. Muldvarpen fandt vi dog på Google, for at synliggøre overfor børnene, hvordan den egentlig ser ud🤔 Jeg har lagt min video på YouTube og overført den til vores Blog. Det var ret nemt, der er en pdf fil på Its-learning uge 1 "om at blogge".

    SvarSlet

Logbog - Biotop - Heidi

  En sidste opdatering af min biotop.     Vinter bliver til forår, forår bliver til sommer, sommer bliver til efterår og efterår bliver til ...