Med udgangspunkt i de dyr, som findes på vores biotoper, vil vi lave en motorik terning. Inspirationen har vi fundet på www.kriblekrable.dk
Vi vil til planlægning, evaluering og gennemførelse af aktiviteten bruge Frode Boye Andersen didaktiske SMTTE-model (Mathiesen & Hauer, 2015. S.308).
Sammenhæng
Vi vil lave aktiviteten med de 0-6 årige. De mindste vuggestuebørn er deltagende perifer i aktiviteten.
Mål
At børnene får en viden omkring hvordan forskellige hvirvelløsedyr, bevæger sig. Dette gøres ved at bruge en enaktiv tilgang til læring, hvor vi bruger kroppen til at lære (Fredens, 2018). Det pædagogiske personale er deltagende i aktiviteten, så de yngste er med ud fra deres spejling af hvad vi gør.
Tiltag
Børnene skiftes til at kaste terningen og viser hvilket dyr, vi nu skal bevæge os som. De mindste i vuggestuen kan deltage ved at kaste og observere de andre børn.
Tegn
At børnene synes aktiviteten er sjov. Udviser glæde med smil og grin.
At børnene vil bruge deres kroppe og bliver opmærksomme på dyrene i naturen.
Evaluering
At vi ser nogen af de tegn vi har.
At børnene ved eget initiativ vil lege med terningen.
Dokumentation
Marianne:
Jeg havde en lille gruppe af de ældste børn i vuggestuen samlet. Først præsenterede jeg de 6 dyr for dem. Vi talt om hvilket dyr det var og hvordan de troede, dyret bevægede sig rundt. Da først de havde øvet sig med kroppen i at bevæge sig som dyrene, slog vi med terningen.
Jeg var meget imponeret over, at de kunne koncentrere sig om det i 20 minutter. Det sværeste for dem var at skulle skiftes til at slå 😁 . Den øvelse skal de igennem mange gange, inden de besidder de evnen siger min erfaring mig.
Heidi:
Min målgruppe er en smule ældre end Mariannes. Jeg havde 4 børn i alderen 4-6 år med på vores biotop. For at udfordre min målgruppe lidt mere, havde jeg med udgangspunkt i de dyr vi havde fundet på biotopen, printet billeder ud med de fundne dyr og på ført hvert enkelt billede med et nr. fra 1-6. Men en stor skumterning skiftes børnene til at slå. Ud fra hvilket tal terningen vidste, skulle børnene nu finde de nr. på tegningen der passede dertil. På billedet var skrevet hvilken bevægelsesform dyret havde, og børnene skulle enten i fællesskab eller individuelt udfører opgaven.
En flok heste kommer galopperne Den 8 benede edderkop
Henvisning
Fredens, K. (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels
kriblekrable-terning-tegninger.pdf klar til udskift lavet af Jane Locht
Mathiesen, F. &Hauer, H. (2015). Krammepapegøjer- pædagogisk praksis, som inddrager kunstneriske og håndværksmæssige arbejdsprocesser. I: D.T.Gravesen (rød) Pædagogik- introduktion til pædagogens grundfaglighed. (s. 308-309). Systime erhverv
Sjov aktivitet, jeg kan særlig godt li edderkoppen ;-) Fint at inddrage den kropslige dimension. Overvej evt. at sætte flere vidensformer i aktiviteten og i din argumentation i spil i aktivteten se f.eks. side 59-61 i grundbogen.
SvarSlet