mandag den 28. marts 2022

Logbog -Dyrehold - Heidi

Sneglene har gennem hele den tid de har boet hos mig, været med i børnehaven 2 gange om ugen. De dage jeg er i børnehaven, falder jeg ind på den stue, hvor behovet er størst. Fantastisk for mig, fantastisk for sneglene, men mens fantastisk for børnene, for ved at jeg komme på begge stuer, bliver den ene stue ikke forfordelt i forhold til den anden med hensyn til besøg af sneglene. 

Børnene er stadig pjattet med sneglene. I kraft af at de kun kommer i huset 2 dage om ugen, bibeholdes nyhedsinteressen for dem.  

 

Hvad laver vi så de dage de er med. 

 

Et billede, der indeholder person, barn, indendørs, dreng

Automatisk genereret beskrivelseNogle dage står sneglene bare til ”fri afbenyttelse” på bordet. Dette er ikke ensbetydende med at man bare kan gøre med dem som man vil.  Det betyder derimod at sneglene står på bordet og børnene har mulighed for at gå til og fra. Her er det 2 af de yngste drenge, der har en snak i gang sneglene.  Ved at lade dem stå frit til gængeligt kan børnene, set i det naturvidenskabelige perspektiv, i ro og mag kommunikere, observere, undersøge og stille spørgsmål om sneglene i det tempo deres udviklingsniveau ligger på.  

 


 

Et billede, der indeholder person, indendørs

Automatisk genereret beskrivelse Andre dag har vi dem ude af terrariet, hvor børnene får lov mærke sneglenes klistret slim, når de langsom kravler op ad armene på børnene. Til at starte med var der faktisk mange børn der ikke havde lyst at røre ved dem, men bare i periferien kiggede på, til i dag gerne at vil prøve at lade dem kravle på sig.  

 

Sneglene har også indgået i vores praksisafprøvningsopgave. Vi har taget udgangspunkt i børnehavnens yngste børnegruppe, hos mig betød det 5 små forholdsvis nystartet drenge. Dette med udgangspunkt i flere perspektiver. Blandt andet for at styrke drengenes sociale relationer, styrke deres koncentrationsevne, deres sproglige færdigheder og for at give drengene en god og spændende start på børnehavelivet. Det primære var dog stadig at give børnene en forståelse for dyrene, almen naturdannelse og et indblik i sneglene og egne sanser. 

 

Et billede, der indeholder bord, indendørs, plast

Automatisk genereret beskrivelse Et billede, der indeholder person

Automatisk genereret beskrivelse

Mundens ru tunge                             Er vi ligeså stærke som sneglen.

Et billede, der indeholder person, indendørs, plast

Automatisk genereret beskrivelseKan vi se sneglens øjne gennem en lup



Et billede, der indeholder person, indendørs, ung, nyfødt

Automatisk genereret beskrivelse Et billede, der indeholder indendørs

Automatisk genereret beskrivelseHvordan ser det ud gennem sneglens syn Kan vi se forskel på sort og hvid gennem brillerne


 

Mange sanser er blevet prøvet af gennem forløbet. 

 

Ses igen på tirsdag, og vi glæder os 🐌🐌 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Logbog - Biotop - Heidi

  En sidste opdatering af min biotop.     Vinter bliver til forår, forår bliver til sommer, sommer bliver til efterår og efterår bliver til ...