onsdag den 2. februar 2022

Tur til Hald sø












Forud for turen 

En hel dag i den danske natur kræver grundig forberedelse. Marianne havde fået kendskab, til den smukke Hald sø i Dollerup bakker, et smukt naturområde ved Viborg, gennem "Vandreture i Skandinavien", dette blev vores udflugtsmål. Turen var en smuk vandrerute på 6,5 km. gennem dale og højderygge. På turen gennem skoven stødte vi på mange forskellige træsorter, spændende dyrespor og hyggelige steder, hvor vi kunne tilberede vores medbragte mad.
I dagene op til turen satte vi os grundigt ind i ruten, madplanen blev sammensat og vi havde en god snak om formålet med turen. Der blev udarbejdet huskelister og hvem medbringer hvad.
Vejrudsigten er en af de væsentligste parametre at forholde sig til. Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning. Vi satte os derfor ind i kuldeindeks, afkølingsindeks og windchill factor (Ejbye- Ernst & Stokholm, 2015. S. 171). Er man ikke klædt ordentligt på til turen, kan det få en negativ indflydelse og man mister nemt fokus på selve turens formål.
 


Pædagogiske perspektiver 

Vi, som den pædagogisk virksom, skal tilgå turen med et åbent, udforskende og opsøgende sind. Vi skal være klar på at gribe børnenes initiativer. Samtidig med skal vi også selv være dem der udforskende, stiller spørgsmål og er opsøgende i forhold til ny viden.  

Vi skal være bevidste om Nærmeste Udviklings ZOne, som Lev Vygotsky beskriver. Vi skal være den der går foran, men samtidig også ved siden af, men i lige så høj grad bagerst, ift. hvor det enkelte barn er i udviklingen (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015. S. 40). 

Uanset hvilken aktivitet vi sætter i gang i naturen, stilles der krav til os og forudsætninger om, at vi har en vis kompetence indenfor området. Det kan godt være vi synes det ser hyggeligt ud med en tur i en kano, men har vi ingen forudsætninger for at sejle en sådan, går det ikke vi tage 4 børn med på kanotur. Manglende forudsætninger kan få store konsekvenser (Tordsson 2006, s. 16). 

En Ipad er et godt værktøj at have med i naturen, vi kan bruge den til at søge svar, på de spørgsmål vi ikke umiddelbart selv kan svare på. Derudover kan vi tage billeder af det vi finder, printe dem ud og hænge det op i institutionen, hvor de kan danne baggrund for yderligere samtaler samt refleksioner over det vi har oplevet. Hvis man har mulighed for at anvende digitale forstørrelsesglas (eksempelvis mikro fi), giver det mulighed for at komme helt tæt på tingene og se selv de små detaljer.
Naturen byder på så stor en mangfoldighed, der er bare tage for sig af retterne. Planteliv, dyreliv, fugleliv, mark, eng, skov eller strand, der er et område for enhver smag.
 


På tur 

Vi havde sat os for at afprøve og opnå kompetencer indenfor: 

  • *Finde spor efter dyr evt. lave gipsaftryk  

  • *Fantastiske smukke naturfænomener 

  • *Mad på trangia 

  • *Snitte en ske 


køreturen til Hald sø forberedte vi os ved at lytte til denne meget inspirerende podcast 3. afsnit Naturfamiliers podcastserie: Klædt på til naturen - Naturfamilier.  

Det er altid godt at være velforberedt til alle situationer, Jane havde syet alt nødvendigt (og unødvendigt) grej på hendes jakke.  

















Vi startede tidligt og nød den smukke solopgang over Hald sø.
Vi stod helt stille og nød synet, roen og duftene omkring os, de eneste lyde der kunne anes, var fra fuglene der sad i træerne omkring os. Dette er den kropsfænomenologiske forståelse, som Taylor understreger, hvor kroppen danner grundlag for alle oplevelser, erfaringer og interaktionerne (Sølvik, 2011. S. 83) Om vi vil det eller ej, så spiller vejret ind på vores humør. Vi var alle tre kørt hjemmefra i mørkt, stormende regnvejr. Men med den sol der langsomt steg op over Hald sø, kunne det kun blive en god dag.


"Præcis i dette øjeblik følte jeg vores gruppe var fuldstændig i harmoni. 3 blev til 1", refleksion fra Marianne.

















Fund af spor 

Med udgangspunkt i den podcast vi hørte i bilen på vej til Hald sø, som forberedelse til vores friluftturen, havde vi ikke gået mange skridt inden de første spor viste sig. At finde spor er nemlig ikke kun aftryk af dyrenes hove, klove eller poter. Spor kan lige så vel være afgnavet kogler, ekskrementer eller huller i jorden.








Fantastisk smukke naturfænomener 

Turen rundt om Hald sø skuffede os på ingen måde. På hele turen rundt stødte vi på mange fantastiske naturfænomener




Tøndersvamp (Fomes fomentarius), der vokser direkte på træet, placerer sig altid med porerne nederst. Det betyder at hvis træet vælter, vil svampen bevæge sig, så porerne igen sidder på undersiden.
















Her ses det tydeligt hvordan rødderne ligger i overfladen af jorden. 

















Selve rodnettet på de store træer er imponerende. Fordi rodnettet ikke behøver søge ned efter vand, fordeler rødderne sig i stedet ud til siderne. Dette rodsystem kaldes for hjerterod, og ligger som et fint net i overfladen. 










Der var mange forskellige flotte mosarter. Oftest ses det på træernes nord side, da mos vokser på den side af træet, hvor der er mest skyggefuldt og mørkt, godt illustreret på ovenstående billede.  



















Dagens ret er mad på en Trangia 

Menuen var planlagt hjemmefra og bestod af brød, æggekage og bananpandekager. Når man skal lave mad over et trangia er det en fordel at have lavet de indledende øvelser hjemmefra. Melblandingen kan med fordel blandes i en pose. Når brødet skal bages, hældes væsken blot i og blandingen æltes i posen indtil dejen er klar til brug.

 

Opskrift på brød:
Tørdelene
2 dl. Hvedemel
1 dl. Fuldkornshvedemel
1 dl. Havregryn
1 tsk. Bagepulver
lidt salt
Evt. Krydderi (formiddagsbrødet var krydret med lidt kanel, til frokost var brødet krydret med oregano)
 

Væsken
1 1/2 dl. Vand
2 spsk. Olie
 

Tørdelene og væsken blandes i en pose og æltes til en ensartet masse.





Opskrift på æggekage 
12 æg 
bacon 
skinke.
 

Æggene blev slået ud og rystet i pose, hvilket er en fin måde at "piske" på. 







Det begyndte at blæse en del op på toppen, så måtte rygsækken
bruges til læ.
 

Opskrift på bananpandekager: 

Tørdelene 

125g havregryn 
75 g hvedemel 
5 g bagepulver 
5 g vaniljesukker
 

Væsken (rystes i en pose) 
2 dl mælk 
4 æg 
2 bananer- mases i en pose
 











Snitte en ske 

Det var en udfordring, men vi forsøgte det bedste vi kunne.  




Fælles refleksion  

Vi har på denne tur brugt alle vores sanser hele vejen rundt. Dette giver et godt grundlag for refleksion. Som Maurice Merleau-Ponty siger "den kropslige sansning er dermed en forudsætning for at reflektere over oplevelsen" (Sølvik, 2011. S.81). 

Godt vi havde sat os ind i ruten hjemmefra, det betød vi ikke skulle gå og bruge tid og ressourcer på hvor vi egentlig var og i hvilken retning vi skulle gå. 

  • Et trangia (stormkøkken) er en genial opfindelse. Den er nem at have med og let at bruge. 

  • Hvordan roen faldt over os, da vi kom ind i skoven.  

  • Sjovt hvordan man bliver optaget og let kan fordybe sig i et dyrespor. En ipad til brug for detalje søgning, er genialt. 

 

Det eneste spor der skal være tilbage i naturen efter mennesker, er vores fodspor. 



Henvisning 

 

Ejbye-Ernst, N. &Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv- uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels 

Rasmussen, T.G., Hansen, J. & Karlung, T. (u.å.) vandreture i Skandinavien- vandreoplevelser i Danmark, Sverige og Norge. Legind forlag 

Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: T. Soulié. &B. Therkildsen (rød.). Friluftsliv- for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter 

 Tordsson, B. (2006). Hvad er "friluftslivets pædagogik"? I: Perspektiv på friluftslivets pædagogik (s. 11-31). CVU Sønderjylland. 







2 kommentarer:

  1. Det ser ud som om i har haft en rigtig dejlig tur i Dollerup bakker. Inspirerende med jeres gode forberedelse, håber i tager de tre foldere (jeg tænker på sanseviften og de to andre af samme slags) med, som I har brugt som inspiration til turens oplevelser, dem vil jeg gerne se :-) Super at I får inddraget litteratur på jeres indlæg og dejlige fotos, glæder mig til at høre jeres oplæg.

    SvarSlet
  2. Fantastisk tur ;-) det kan du tro vi gør, de er pakket i klapkassen med en masse anden god inspiration til en tur i skoven med både børn og voksne.

    SvarSlet

Logbog - Biotop - Heidi

  En sidste opdatering af min biotop.     Vinter bliver til forår, forår bliver til sommer, sommer bliver til efterår og efterår bliver til ...