fredag den 11. februar 2022

Natur Bingo

 

Natur-bingo 

Natur-bingo går i alt sin enkelthed ud på at finde de ting der er på ens plade. Man kan enten lave aktiviteten som gruppe eller den kan laves individuelt, så hvert barn skal finde tingene, der er afbilledet på pladen. Ved at spille individuelt, kan konkurrenceelementet lægges ind i spillet, således at børnene dyster mod hinanden om hvem der finder alle tingene først. På pladen, som kan varieres i antal af billeder og sværhedsgrad, findes der billeder fra biotopen. Billederne på pladen er naturlige illustrationer, da det giver børnene den rette oplevelse af hvordan tingene ser ud. Denne aktivitet sætter krav til børnenes genkendelighedsevne, og det at kunne acceptere at en sten er en sten, uanset om den er rund, firkantet, sort eller grå og ikke er magen til den på billedet. Her kommer Piagets erkendelsesteori i spil, læringen foregår mellem assimilative (det kendte) og akkomodative (ny viden) processer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2020 s. 38-39). I børnenes kognitive skemaer, som indikerer den viden de allerede har, reorganiseres deres skemaer gennem aktiviteten, der sker en akkomodation, når de oplever at der faktisk ikke findes to sten der er ens. Det samme gør sig i øvrigt også gældende ved alle andre ting i naturen. 

Målet for denne aktivitet er at udvide børnenes forståelse for, forskelligheder i naturens materialer og få øjnene op for det. Legen styrker børnenes taktile sans, når vi rører ved den ru bark, den kolde sten og den glatte regnorm. Keld Fredens taler om at vi skal gribe verden, før vi kan begribe den (Fredens, 2018). Ved Naturbingo griber vi tingene, mærker dem og udvider vores forståelse af dem.  




               

De tre spilleplader med stigende sværhedsgrad. Tredje plade har numerisk værdier med, for også at øve den del; find 5 sten, find 4 grene etc. 


¨
Dokumentation

Jane:
Formiddag på legepladsen – naturbingo var planlagt at skulle foregå på biotopen, men da denne ligger et stykke væk fra børnehaven og der er kommet fire små knap 3 årige ind i gruppen, blev aktivitet i stedet afprøvet på legepladsen. Fordelen ved naturbingo er blandt andet, at det kan “spilles” alle steder, så længe pladen er tilpasset området. 

Tanken var at de yngste kunne få pladen med fire billeder og før-skole-gruppen, der også var på legepladsen, kunne få pladen med 8 billeder, hvis de blev nysgerrige og gerne ville deltage.  

De yngste gik glad i gang med spillet, de havde pladerne med rundt på legepladsen og ledte, der hvor der var størst chance for succes. De gik i skoven efter grene, i sandkassen efter sand etc. Vi snakkede lidt om store grene og små grene, der var våde grene og nogle uden bark. 

Et par af de ældste børn stødte til og jeg fandt pladerne med 8 billeder frem til dem. De var straks med på principperne, lagde pladen på bænken og gik på jagt efter tingene som de kom tilbage og lagde på de enkelte felter. Nok er de yngste børn små, men de ser alt og opdagede hurtigt, at der var billede af både regnorm og bænkebider med på den store plade. Det var tydeligt, at dyr er sejere end naturmaterialer. Det er to dyr som børnene kender og som de ved, hvor de kan finde. De store skovle blev fundet frem og vi gik i regnormehjørnet - et indhak på legepladsen, hvor jorden er godt gravet igennem og det derfor, også for børnene, er til at grave ned og lede efter dyr. Januar måned, små koldt og blæsende på legepladsen, ikke optimalt vejr, hvis man vil på regnormejagt – men det vidste børnene ikke. Vi gravede og gravede og heldigvis fandt vi en regnorm og da først vi havde fundet én, var der ny energi og vi fik gravet flere regnorme frem. De fleste børn ville gerne have en regnorm i hånden, mens andre gerne ville grave efter dem, men på grænsen til panik, når ormen kom op af jorden. Vi snakkede lidt om, at man gerne må ae regnormen, men ikke trykke hårdt eller hive i enderne. På den ene side vil jeg rigtig gerne at børnene bliver fortrolige med at røre ved dyr, have dem i hånden, mærke, føle og iagttage dem. På den anden side er det hårdt for en regnorm at blive opbevaret i en fire-årigs hånd i længere tid. Heldigvis kan sandkasseforme og skovle bruges til andet end leg i sandkassen og børnene er gode til at finde lidt jord, græs, blade etc. Så regnormen har lidt at kravle i, mens vi leder efter flere dyr. 

Turen gik videre til bålstedet, hvor der ligger et par store træstammer, for børnene havde helt styr på at bænkebidere skal findes under træet. Jeg havde samme tanke som ved regnormene, at vi måske var lige tidlig nok på sæsonen, men heldigvis tog jeg også her fejl. Vi fik træstammen vendt og fandt bænkebidere og en enkelt snegl uden hus. Bænkebiderne var de ikke helt så glade for at holde i hånden og det samme med sneglen, så vi fandt en bøtte og et stort blad. 

Madpakketid og naturbingo legen skulle stoppe. Pladerne med sten, grene og sand blev viftet rene i vinden og dyrene skulle vi have tilbage i deres rette element. Her skal man som voksen være bevidst om ikke at tillægge dyrene egenskaber de ikke har. Lad os putte regnormen ned i jorden igen, så den kan kravle hjem til sine venner. Sætningen bør i stedet være i retning af: Regnormen kan bedst lide at være nede i jorden, det er der den lever og finder mad. Vi skal undgå at disneyficere dyrene, men samtidig gøre det begribeligt for barnet. 

Naturbingo er en hyggelig aktivitet, der let kan tilpasses i sværhedsgrad så den passer til børnene. Det kan både fungere som en planlagt aktivitet, hvor vi finder tingene, undersøger, iagttager og snakker om dem. Det kan også fint fungere som en impulsiv aktivitet på legepladsen, med mulighed for snak om de enkelte ting. Måske finder børnene alle tingene, måske finder de tre inden de bliver optaget af regnormen eller stenenes forskellige farver. Det er ikke så afgørende, det vigtigste er, at de kommer ud og bruger sanserne og forhåbentligt bliver optaget af naturen. 

Dejligt når børnene samarbejder.

Vi starter med det nemme først.

Vi leder efter bænkebidere.

Så må sneglen selv kravle hjem.





Dokumentation Heidi.

I mine forberedelser til Natur-bingo var planen, at de 4 børn jeg gennem hele forløbet har haft med på biotopen, skulle afsted igen torsdag formiddag for at spille bingo. 
Jeg havde tager pladerne med allerede om onsdagen, da en af pigerne i gruppen, har brug for at være forberedt på hvad der skal ske. Jeg tog pladerne med på legepladsen og samlede gruppen og vi fik en snak om hvad natur-bingo går ud på. Men som det altid sker når man sidder med en gruppe børn, kommer der altid flere børn til. De ville vide hvad vi lavede og det fik de en forklaring på. På et tidspunkt er der en af de andre børn, der spørg om vi ikke kan prøve og spille nu. Heldigvis når jeg at tænke mig om inden jeg svarer, for vi skulle jo egentlig først spille i morgen, men nåede at tænke, hvad mon der sker, hvis vi bare kaster os ud i det. 
Som sagt, så gjort. Gruppen af børn der ville være med var en blandet flok rent aldersmæssigt. Jeg tænkte at vi skulle starte ud med den nemme plade, så alle børn startede med en succesoplevelse. De ældste børn i gruppen fandt ret hurtigt de 4 ting. Efterfølgende blev de store udfordret med en af de plader med større sværhedsgrad, det gjorde de skulle mere tid på at finde tingene. For at få lidt mere natur ind i aktiviteten, lavede vi en runde, hvor vi gik sammen ud for at lede efter tingede. Det gjorde faktisk noget godt for aktiviteten. For mens vi rodede i bladende efter en bænkebider, fandt vi andre dyr, som gav mig mulighed for at introducere disse dyr for børnene også. Ligesom vi fandt et æble, hvor kun skrællen var tilbage. Hvem havde mon spist det indeni??
Jeg synes natur-bingo er et rigtig fint spil, som kan spillet på et utal af måder. En lille smule fantasi, og ikke to runder er ens. Et spil som børnene faktisk også kan spille selv.

Spillet er i gang                         Ny runde, ny plade                Nye "fund" studeres.


      
                                        Hov hvem har spist æblet         Vi fandt en "Stor frøtæge", 
                                                                                          den var da vist ikke med på
                                                                                           pladen, pyt den var sjov. 





Henvisning

Fredens, K. (2018).  Læring med kroppen forrest.  Hans Reitzels

Ejbye-Ernst & Stokholm, (2020). Natur og udeliv. Hans Reitzels forlag (s. 38-39)



1 kommentar:

  1. Hej igen, dejligt at se hvordan opmærksomheden på omgivelserne kan styrkes gennem aktiviteten, og god pointe i at give plads til alle de andre ting der også dukker op via aktiviteten.

    SvarSlet

Logbog - Biotop - Heidi

  En sidste opdatering af min biotop.     Vinter bliver til forår, forår bliver til sommer, sommer bliver til efterår og efterår bliver til ...