Humøret er højt
Så kan jeg måske alligevel noget med mine fingre, som bliver mere og mere grønne efterhånden som jeg får prøvet mig frem. 1 uge efter gulerødderne er sået, begynder de så småt at spirer. Solen har skinnet en del og de har nydt godt af den varme, som de har fået i vindueskarmen.
17.3. 20.3. 23.3.
28.3.
Nu kan jeg bedre genkende
gulerodstoppen.
Ved siden af gulerødderne er der dukket en enkelt græskarsplante op og squash planten er på vej ved siden af. Igen fra den ene dag til den anden sker der ting og sager, jeg må simpelthen blive bedre til at kigge til dem daglig. For må erkende at det er jeg ikke ret god til, men når der sker noget, bliver det alligevel lidt interessant.
23.3. 25.3. 26.3.
tid til at plante ud
2 græskar og 1 gulsquash 28.3. 28.3.
Squashplanten hænger lidt. De sidste 2 squash og græskar er ved at komme op
Mine tomater begynder også at spirer, jeg var ellers lidt skeptisk, da jeg såede dem. Det var jord ala kokosjord, der var i Lidl´s sampakning. Der sker noget fra dag til dag, jeg er total overrasket og kan slet ikke få mine arme ned.
24.3. 25.3. 28.3.
Nu til mine ærter tju hej hvor det går😊 Jeg startede med at lægge ærterne i blød, nok lige lidt længere end de anbefalet 12 timer, for at opnå en hurtigere spiring. Så de blev sat i den tro, at det kom der nok ikke noget ud af.
19.3. 25.3. 28.3.
3 cm 6 cm
For nylig såede jeg en pose med kornblomstfrø, det gik bare stærkt. Den kan såes på friland fra marts, men har nu erfaret, at det går hurtigere indenfor i varmen. Jeg kan tilmed spise af dem. der er jo bare win win.
20.3 23.3. 25.3.
28.3. Sjovt at man kan se frøet hæftet på et blad.
Men det er ikke kun frøposer, der er en succes her hos mig. Tænk sig solsikken er vokset sig så stor, at jeg har plantet den i en større potte. Det tog den så også kun 14 dage for at komme frem. Måske jeg også skal bruge tålmodighed, når jeg har mit lille plantehold herhjemme. En læring som jeg tager med mig.
20.3. 23.3. 25.3.
Og fra køleskabet er der gang i chili og ananas kirsebær, som begge blev sået på seminarweekenden den
25.3.
Hmm 🤔hvad er dog det, der dukker op hér? Jeg har noteret, at det skulle være salat. Synes mere det er en form for svamp
28.3.
Jeg har taget en Bortelle og en Yin Yan bønne i en pose med vådt vat, som er en aktivitet, jeg vil have med i vuggestuen. Det tegner godt, for det går utroligt hurtigt. Koncentrationen og fastholdelsen af aktiviteter er meget lettere, når man kan se en forandring så hurtigt. Desværre lidt svært at se hvordan bønnen flækker og spiren titter frem pga. kondens i posen.
25.3. 26.3. 28.3.
Den plante jeg havde set op til at få til at spirer var Mangoen.
Men umiddelbart er der ikke sket nogen udvikling siden sidst 🙁 så jeg vil prøve på ny. Hvad gik galt?? Tjah, jeg var for voldsom med min kniv, men det ser ikke ud til at være i den ende af mangoen, hvor spigeren kommer ud. Sidst havde den en lille spirer, hvorfor jeg lagde den direkte i jorden. Denne gang har jeg lagt den i et vådt stykke køkkenrulle og i en plasticpose, så er det spædende om det gør en forskel.
25.3.
Der er meget at lære for sådan en nybegynder som mig. Jeg har før plantet, men det har været i højbede eller solsikker på friland. Jeg har aldrig tænkt over, hvor længe der gik, før det begyndte at spirer. Men når jeg vil starte op med at plante i min pædagogiske praksis, er det en fordel at have tiden med i mine overvejelser. Planen er, at jeg tager et væksthus med efter påske i april måned, så vi kan så gulerødder, ærter, hjertesalat, radiser og tomater i vuggestuen. Med fokus på fra jord til bord for øje, hvor børnene ser hvor grøntsagerne kommer fra. Oplever at se det vokse fra et frø til en plante til en grøntsag. Men også fokusere på de naturvidenskabelige kompetencer, hvor de arbejder med de praktisk- færdighedsmæssige evner, som understøtter deres naturfaglige forståelse. Min brugergruppe, de 0-3 årige, vil observere og få viden om, hvad planterne har brug for, for at vokse sig store (O2, H2O og solens stråler).
Litteratur
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv- uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar